با من خبر

این وبلاگ به مقالات و اخبار در حوزه های مختلف می پردازد

با من خبر

این وبلاگ به مقالات و اخبار در حوزه های مختلف می پردازد

شیر انبساط : همه چیز را در خصوص شیر انبساط بدانید

تعریف شیر انبساط

شیر انبساط دستگاهی است که برای کنترل جریان مبرد در سیستم تبرید استفاده می شود. این امر به تسهیل تغییر فشار بالای مبرد مایع در واحد تراکم کمک می کند تا فشار مبرد در اواپراتور کاهش یابد.

اصطلاح low side برای اشاره به قسمتی از سیستم است که در فشار پایین در این حالت اواپراتور عمل می کند. طرف بالا برای اشاره به قسمتی از سیستم که تحت فشار زیاد کار می کند استفاده می شود که در این حالت خازن است.

عملکرد شیر انبساط در کولر گازی

برای درک نحوه عملکرد شیر انبساط باید بدانید که دما و فشار با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. افزایش فشار مایع خنک کننده همچنین دمای آن را افزایش می دهد ، که باعث می شود مولکول های آن محکم تر به هم متصل شوند. این افزایش مضاعف دقیقاً همان چیزی است که هنگام عبور مبرد از کمپرسور اتفاق می افتد .

رابطه فشار و دما در جهت مخالف عمل می کند و به عبارت دیگر با کاهش فشار مبرد می توانید مبرد را به طور موثری خنک کنید. شیر انبساط با محدود کردن جریان مبرد به داخل سیم پیچ تبخیر کننده این کار را انجام می دهد.

بدون سوپاپ انبساط ، مبرد بدون از دست دادن فشار خود وارد کویل اواپراتور می شود. سوپاپ انبساط اجازه می دهد فقط قسمت کوچکی از مایع خنک کننده وارد سیم پیچ شود. هنگامی که این مبرد وارد می شود ناگهان خود را قادر به گردش در سیم پیچ تبخیر کننده نسبتاً خالی می بیند. این انبساط باعث کاهش سریع فشار آن می شود که منجر به کاهش دما می شود.

 

 

انواع شیر انبساط


شیرهای انبساط دو منظور دارند:
1- کنترل میزان مبرد وارد شده به اواپراتور به همان اندازه که سطح اواپراتور باید بدون انتقال مایع به کمپرسور با مبرد پوشانده شود. اگر ظرفیت تبخیر کننده افزایش یابد ، شیر انبساط باید اجازه دهد جریان مبرد بیشتری جریان یابد و بالعکس. جریان جرم خنک کننده کوچکتر منجر به سطح بیش از حد گرم شدن می شود زیرا سطح کمتری برای تبخیر مورد نیاز است.
2- حفظ اختلاف فشار بین کندانسور (فشار بالا) و اواپراتور (فشار پایین): اختلاف فشار ایجاد شده توسط کار کمپرسور توسط دستگاه انبساط حفظ می شود.



شیرهای انبساط مستقیماً دما را کنترل نمی کنند و در عوض با تنظیم جریان توده مبرد به اواپراتور و حفظ اختلاف فشار بین دو طرف فشار بالا و فشار پایین ، گرمایش فوق العاده را تنظیم می کنند. دمای تبخیر بستگی به ظرفیت کمپرسور و ویژگی ها و کارایی اواپراتور دارد.

هفت نوع اصلی از دریچه های انبساط وجود دارد که ما امروز برخی از نام های آنها را ذکر می کنیم و منتظر هستیم تا در مقالات بعدی به طور مفصل مورد بحث قرار گیرد.

  1. شیرهای انبساط ترموستاتیک (TEVs)
  2.  شیر انبساط دستی
  3. لوله های مویرگی
  4. شیر انبساط اتوماتیک
  5. شیرهای الکترونیکی
  6. شیرهای شناور فشار کم
  7. شیرهای شناور فشار قوی

شیر انبساط از چه قسمتهایی تشکیل شده است

از آنجایی که شیرهای انبساط برای یک منظور ، یعنی کنترل جریان مبرد در سیستم تبرید طراحی شده اند ، ما به مهمترین اجزای اصلی شیرهای انبساط حرارتی اشاره می کنیم زیرا آنها رایج ترین و مورد استفاده در واحدهای تبرید و تهویه مطبوع هستند.

معمولاً در داخل شیر انبساط حرارتی اجزای اصلی زیر را خواهید یافت:

  • بدنه شیر: اجزاء را نگه می دارد و داخل آن سوراخی برای محدود کردن جریان مبرد وجود دارد.
  • دیافراگم: یک ماده قوی ، نازک و انعطاف پذیر که معمولاً فلزی است و می تواند برای فشار آوردن به پین ​​خم شود.
  • سوزن یا سوزن: برای تغییر اندازه سوراخ برای کنترل جریان مبرد بالا و پایین می رود.
  • فنر: در برابر نیروی پین مقاومت می کند.
  • تورم حساس و لوله مویین: آنها دمای مبرد را در خروجی اواپراتور اندازه گیری کرده و واکنش نشان می دهند و باعث باز یا بسته شدن سوپاپ می شوند.


مزایا و معایب شیر انبساط حرارتی

  • جریان مبرد قابل انطباق
  • اواپراتور را فعال و در عملکرد مطلوب نگه می دارد
  • بهره وری انرژی بالاتر
  • خطرات خرابی کمپرسور را از بین می برد
  • تغییرات شارژ مبرد را برطرف می کند
  • کنترل بهتر دما

مزایای شیر انبساط به شرح زیر است:

جریان مبرد قابل انطباق

شیر انبساط حرارتی جریان مبرد را در اواپراتور متناسب با بار حرارتی مورد تنظیم می کند. این امکان واکنش فوری به افزایش یا کاهش گرمای تلف شده توسط وسایل برقی را می دهد. هر گونه نوسان دما در قوطی بلافاصله برطرف می شود.


اواپراتور را فعال و در عملکرد مطلوب نگه می دارد

دریچه های انبساط حرارتی به اواپراتور اجازه می دهند در طول فرآیند سرمایش فعال باشد. با تنظیم مداوم جریان مبرد در دمای فوق تعدیل شده ، شیر اطمینان حاصل می کند که اواپراتور به طور مطلوب کار می کند.


بهره وری انرژی بالاتر

شیر انبساط حرارتی به سیستم تهویه مطبوع متصل اجازه می دهد تا در حداکثر ظرفیت برای تحمل بار حرارتی کار کند. برای افزایش بار حرارتی می تواند در ظرفیت های بالاتری کار کند.


خطرات خرابی کمپرسور را از بین می برد

شیرهای انبساط حرارتی از تبخیر کامل مایع خنک کننده در اواپراتور اطمینان حاصل می کنند. این امر تأخیر مایع یا خطر ورود ذرات مبرد به کمپرسور را که می تواند عملکرد عادی آن را به خطر اندازد ، از بین می برد.


تغییرات شارژ مبرد را برطرف می کند

مقدار مبرد در حلقه مبرد یک پارامتر مهم است که می تواند بر عملکرد یک کولر گازی بسته تأثیر بگذارد ، به ویژه اگر دارای یک دستگاه انبساط غیرفعال مانند لوله مویرگی باشد. شیرهای انبساط حرارتی نسبت به تغییر بار مبرد تحمل بیشتری دارند زیرا جریان مبرد را با بار حرارتی مطابقت می دهند.


کنترل بهتر دما

توانایی شیر انبساط حرارتی در کنترل جریان مبرد به کنترل دمای قوطی در محدوده بسیار کوچکتر کمک می کند. لوله های مویین معمولاً اجازه جریان مستمر مبرد را می دهند که پاسخ فوری به تغییر بارهای حرارتی را مشکل می کند. از آنجایی که شیرهای انبساط حرارتی دستگاه های فعال هستند ، می توانند دمای بدنه را بسیار نزدیکتر از دمای نقطه تنظیم شده نسبت به دستگاه های غیر فعال نگه دارند. آنها همچنین ثابت زمانی کمتری دارند که برای دستیابی به دمای مطلوب در صورت افزایش ناگهانی بار حرارتی لازم است.


معایب شیر انبساط حرارتی

عیب اصلی استفاده از شیر انبساط حرارتی این است که اگر اختلاف فشار بین P1 (برآمدگی حساس است) و فشارهای ترکیبی P2 (زیر دیافراگم) و P3 (فنر فشار وارد می کند) باز و بسته شدن دریچه قابل توجه نیست. شیر به درستی کار نمی کند که باعث آزاد شدن مناسب خنک کننده گاز در صورت نیاز برای گرم کردن بار می شود. در چنین مواردی نصب یک خروجی متوازن یا شیر انبساط الکترونیکی توصیه می شود تا با نیازها و محدودیت ها همگام باشد.


تنظیم شیر انبساط حرارتی

با دوبار بررسی اینکه سیستم به درستی کار می کند و درجه حرارت فوق العاده بالا به خوبی حفظ شده است ، شروع کنید. همچنین توصیه می شود که تکنسین ها اطمینان حاصل کنند که سیستم برای انتقال تمام مایع در نظر گرفته شده است و از تغذیه مناسب مایع خنک کننده مناسب برخوردار است.

پس از اطمینان از موارد فوق می توانید شیر انبساط را تنظیم کنید.


مرحله 1. با کمک آچار و آچار با پیچ قابل تنظیم ، تکنسین ها با چالش مواجه می شوند که کلاه شش گوش واقع در پایه شیر انبساط را بردارند.
مرحله 2. برای افزایش بیش از حد گرم شدن ، تکنسین ها مجازند آن را در جهت عقربه های ساعت با کمک آچار رادیاتور بچرخانند.
مرحله 3. برای کاهش گرمای بیش از حد به تکنسین ها اجازه داده می شود تا با کمک آچار شوفاژ آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانند.
مرحله 4. پس از تأیید افزایش یا کاهش تابلوها و تعویض آنها ، باید مجدداً به سیستم اجازه کار دهید.
مرحله 5. لطفا از طریق فوق العاده داغ بروید و مطمئن شوید که هنوز هم ثابت است.
مرحله 6. این کار را تا زمانی که مطمئن نشدید که حداکثر تنظیمات انجام شده است ، تکرار کنید.


موارد احتیاطی: پیچ قابل تنظیم را زیاد دور نزنید زیرا به نیروی کمی برای تنظیم فیکسچر نیاز است.


برای تهیه و سفارش این محصول به این سایت مراجعه کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.